PENJEJAKKU~ :D

Wednesday, April 17, 2013

buat kalian yang bergelar penyampai amanah :)



"Aku tak boleh, aku tak kuat." 
"Aku lembik, lemah." 
"Aku tak pandai nak sesuaikan diri dengan keadaan." 
"Aku rasa ada yang lebih layak daripada aku." 
"Aku tak dapat nak galas amanah ni, susah sangat, berat sangat."

aku pernah menjadi seorang pemimpin,memimpin hampir lebih 600 students. dan tipulah sekali pun aku x pernah mengeluh cmtu.. sometimes kita dicaci,di kata2 belakang. standard la tu kn nk jd pemimpin mmg kene take all that risk. its normal...xkn semua org akn berpihak pda kita.well manusia mcm2 ragam kn.layan je la..and i believe semua org yg pernah jd pemimpin pon feel the same thing...

saat2 mcm tu alhamdulillah i take it as a challenge..
bila sedih ill pray to allah
bila stress doa, ngaji byk2
mohon kekuatan + ketenangan, mungkin tu ujian hidup aku time tu.
alhamdulillah allah masih igt pdku aku dgn ujian tu


bila aku baca ni,,then aku tringat diri aku sebelum ni.
dan ustazah aku selalu pesan mende yg sama mcm kt bwh ni.exactly.
macam sama plk :')
Aku berusaha menerima dan memujuk hati ini bahawa akulah yang dipilih untuk memegang amanah sebesar itu. Akulah juga yang terpilih dari kalangan hamba-hamba-Nya yang ada disekelilingku, sungguh aku tak pinta untuk ianya berlaku bahkan aku bimbang untuk memegang amanah sebesar ini. Hanya Allah S.W.T sahaja yang mengetahui perkara yang terbuku dihati kecilku.
Firman Allah S.W.T :

إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ وَلا يَرْضَى لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

Maksudnya : "...Sesungguhnya Allah S.W.T mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada." [Az-Zumar : 7]

time aku menerima ketentuan tu, terdetik juga kekeliruan tentang kemampuan diri. Dapat ke aku menggalas beban tu, betul ke ni aku layak. then aku sedar, aku trima amanah ini bukan kerana layaknya aku
tetapi atas rahmat dan kasih sayang-Nya pada aku yang hina dan penuh dosa.

Terima kasih Ya Allah atas anugerah dan ujian ini,
dengan adanya amanah ini bertambahlah ibadat aku kepada-Mu. aku tidak sedar, sekalipun aku tidak diberi untuk memegang amanah ini, aku telah pun diberi amanah sebagai seorang muslim. Sepatutnya aku bersyukur, Dia memberi aku pentas untuk aku jalankan amanah ini. alhamdulillah


sometimes aku buat salah,lupa dan tidak sedar ngn sume tu. actually, dalam aku berusaha, aku juga berputus asa dan rasa lemah. rse worst bila ade yg bunyi macam2, rasa sedih bila ade yg xnk dgr kata. mmg itu cabaran menjadi pemimpin, aku sedar sume tu.   
and itu bknlah adab seorang hamba pada pemilik-Nya. Ampunkanlah aku wahai Tuhanku.
Dari Abu Hurairah R.A bahawasanya Nabi S.A.W bersabda:
"Doa seorang hamba akan selalu dikabulkan selagi tidak memohon sesuatu yang berdosa atau pemutusan kerabat, atau tidak tergesa-gesa. Mereka bertanya : Apa yang dimaksud tergesa-gesa? Beliau menjawab : Dia berkata ; Saya berdoa berkali-kali tidak dikabulkan, lalu dia merasa menyesal kemudian meninggalkan doa." (HR Muslim)

klu fikir2 blk, amanah tu, mmg aku tak boleh nk tanggung, hanya Dia sahaja yang mengetahui apa yang aku rasai. habis air mata dan pnt kuatkan hati untuk aku terus kuat dan sabar sebagaimana pahlawan-pahlawan silam yang telah terbukti keimanannya juga kejayaannya. Dengan itu, aku berusaha bangkit dan melawan.

Segala tindakan aku sebagai pemegang amanah tertakluk kepada terma dan syarat Al-Quran dan sunnah Rasulullah S.A.W yang berada dalam satu pakej lengkap iaitu Islam. Sesunguhnya aku akan ditanya di mahkamah akhirat yang tiada sebarang ketidakadilan dan keraguan. Islam itu akan membuahkan iman dan ihsan, dan titik bermula segala tindakan ialah hati.

"Sesungguhnya, di dalam badan manusia itu ada seketul darah. Jika ianya baik maka seluruh anggotanya turut baik dan jika ianya buruk, buruklah seluruhnya. Itulah dia, hati." [HR Bukhari dan Muslim]

kadang2 kita x sdr kita diberi amanah tu sbb allah maha mengetahui kita mmpu lakukannya.
Allah maha adil, die mmberi ujian kpada hambanya mengikut kemampuan kita. 

JADI TERIMALAH,DENGAN HATI YG RELA,
TERIMA APA SAHAJA DUGAAN,
TAK KISAHLAH ORG KOMEN KE APE KE.
TAKE IT AS YOUR CORRECTION,
IMPROVE YOUR SELF.BUKAN TERUS DOWN.
ITS KIND OF MENGELUH.
DAN BILA MENGELUH KITA SDH GAGAL DGN UJIAN ALLAH.
BERSABARLAH :)

this is for me and friends yg menjadi pemimpin secara langsung can tidak langsung :D 

peace no war




No comments: