PENJEJAKKU~ :D

Sunday, March 31, 2013

moment i missed the most :'(


here my JDT family.
ouh merindu...

cube teka mne sulung!! HAHA :D
yang tudung pink br bgn tdo.
and they are my beloved siblings! 
yang ni br XOXO


saya seorang yang ceria~ anda bagaimana?? :D

Sebelum tidur mlm semalam,,mujur hati trasa nk bkk FB,
then ade notification dr MPP
*aishh ape lagi la kn.

and the announcement was about.


"Assalammualaikum w.b.t disini senarai nama dan pembahagian kumpulan untuk LDK Finishing School. Sebarang pertanyaan boleh diajukan kepada En. Junaidi Kaunselor UiTM Pulau Pinang. Terima Kasih."

oh okey,,, im the lucky one yg terlibat untuk program ni.
hari minggu!pagi2!
its okay Epira,,,take it positively yaw~

dan alhamdulillahh~
pengisian yg sy absorb sgt lah ohsem!
walaupun ade beberapa masalah...tp bg sy itu adalah masalah yg boleh diperbaiki pada masa akan dtg.
kawan2 yg tak dtg tuuu,,,rugi tw x dtg.HAHA :D

pengisian yg sy nk kongsikan iyelah:-

1.kita mesti ambil thu tntang kelebihan diri kita
2.supaya akn one day kite boleh promote diri kita,,so org akn excited nk amek kite kerja
3.makesure kita ade trademark,imej,yg bila org dgr je trademark kita tu,org thu sape.
4.be more confident dalam sgala cara,berpakaian,present something,berjalan.
semua tu perlu dilatih dr sekarang.
5.thu apa yg kita nk capai,keinginan dan impian kita. dlm kata lain, mission and vission hidup kita.
6.dr sekarang,cuba tmbah general knowledge,,,pasal syarikat2 terkemuka,pasal org2 ternama,ilmuan2, sebab semua tu berguna masa kite nk mnta kerja. masa bertambah dan persaingan juga akan bertambah.so find something different about urself...yg org lain xde.
7.dan ambil thu cara2 interview juga penting,,,termasuk adab2 dan tatacara yg byk kita tinggal kn dlm hidup,,bukan nk hipokrit,tp kita ubah sikit2 demi masa dpn kita. :D


dan aku plk,,,

 
5ciri yg ade dalam diri saya,,
happy go lucky bila perlu

gila2 mengikut keadaan
pemalu bila x knl
blur bila ngantuk
nakal tp baik hati


5 pencapaian yg saya mahu
being a better muslimah di dunia dan akhirat inShaAllah
hidup berjasa selamanya kepada sesiapa sahaja
ada kerjaya tetap yang membuahkan hasil terbaik dan menjamin masa depan keluarga
teringin sangat nk travel ke Eropah!! And inshaallah menunaikan haji di makkah..aminn
sy nk wujudkn kempen no hunger kt malaysia ni..! yeah :D


warna yg melambangkan diri saya

MERAH
SEbab merah ni warna semangat,agresif,berani,kuat,happy go lucky,nakal..
and it were all about me!!! 

then anda pula bagaimana???











Thursday, March 28, 2013

SEMSAS,kuantan


the place that we learn.
from immature child,,
to be an adult.
wonderful and awesome.

i miss them alot,
the school
teacher.
CENGKUDU ROCKERS 0509
friends
seniors,
juniors.


"korang kalau aku boleh putar balik masa kan,,
aku akn lebih menghargai hidup bersama dengan korang dulu"..:(

HIDUP BERJASA
forever


Tuesday, March 26, 2013

SEGMEN : MARI TAMBAH KENALAN DARI BLOG CINTA ITU INDAH

click the banner to join this segmen.
check it out! :D
follower #18 sje~ 

"SEGMEN:RAMAIKAN FOLLOWER BLOG 2013 BY Nurul FHMT!"

http://diarionlinenurul.blogspot.com/2013/02/segmenramaikan-follower-blog-2013-by.html

SABAR ye cik hati


btw,,klu ade jodoh pasti x ke mana :)
bz bekerja kan,,,
bukan buat mende lain :')
think positive syafira

Monday, March 25, 2013

rindu seribu kali


kanak2 ni
yg mkn sama2
gelak sama2
tidur sama2
korang2
igt x,,,,klu aku takut..
aku larik tidur ngn koranggg
hihihi :'( huu

penakut kn akuu.heee~
sory klu aku suke sebuk2
time korang tidur tuuuuu
erm O.o

"korangg aku x boleyy tidooo~''

CIK DAUN SUP
LEEDA

childish time meoww


sometimes
 kite merasakan zaman kanak2
adalah zaman yg sangatlah ohsemm
dh besar pnjang cmni,,,
msti aneh kn klu nk buat 
ape yg kita buat time kanak2 dulu

but,,,
for us
who care...
playing jutaria at late night 
after stressful doing 
killing assignment.

hahahha
gelfrenssss
jom la kita main lagi....



frenloveforever 
yg ni br xoxo
hehe ^^v

Sunday, March 24, 2013

gorjesss girls day out





The language of friendship is not words but meanings.

just a small gathering
but its meaningful to me.
happy friend everlasting.
till Jannah.

IN SHA ALLAH
:D




after ber bubble together then
kami ber window shopping
cuci2 mata je la kannn...

nty kan aku msti rindu korang tw,,
byk2 
macam ni









Friday, March 22, 2013

aku si pencinta kucing




Kadang-kadang ada antara kita BERASA GELI dengan kucing. Malah ada yang TIDAK SUKA KUCING. Tahukah anda? Nabi Muhammad S.A.W TERLALU SUKA akan kucing. Namun, mengapa umat Baginda ada yang SANGGUP HERDIK, TERAJANG kucing kesayangan Baginda ini? Mungkin ALLAH hantar kucing ke rumah anda yang TIDAK GEMARKAN kucing ini sebagai UJIAN sama ada anda mampu "MENGELOLA" kucing secara baik.



Wednesday, March 20, 2013

teringin ditarbiyah, tp....~

kami mmg ingin ditarbiyah,
mmg teringin mengumpul ilmu...
kami memerlukan org yg tepat dan terbaik
untuk kmi menuntut ilmu
supaya ilmu yg kami tuntut,,,
ilmu yg kami serap
ilmu yang kami amalkan sememangnya 
dr punca yg betul.

mcm mna kita nk cari pentarbiyah 
yang benar,,,
tidak berunsur politik.,,
dan ahli sunnah waljamaah.

nauzubillah~
akhir zaman.


ya allah kami mohon petunjuk mu.
permudahkan kami menuntut ilmu.

Sunday, March 17, 2013

karoke sorang2. --'




Tidak pernah ku rasa perasaan yang begini
Tulus tuk mencintaimu
Semua kerna dirimu ku berubah
Hidup kini penuh dengan senyuman


Oh sayang datanglah ku inginkan dirimu
Dekatlah padaku ku rindukan pelukmu


Terima kasih atas segalanya
Yang telah kau beri amat ku hargai
Semua ku simpan di dalam hati
Penuh riang tawa mesra
Terus terukir di hati


Siapa sangka kan bahagia
Bila dulu pernah luka
Cinta datang tak diduga
Bawa hingga syurga



me,,suddenly got the lyric from somebody.
there's no feeling to that somebody.
but i love to hear that song,,
i played the song with repeated mode.
and now i'm karaoking this song 
alone,,on my bed
again and again.

Saturday, March 16, 2013

NR vs KOLEJ !!





setelah aku merasa sendiri, setahun sebagai NR,dan setahun tinggal di kolej...,
pelajar berstatus NR iaitu non resident (duduk luar kolej)
lagi mudah dr duk kolej~

manfaat tinggal di rumah sewa.

1. mesti aku x lapar mcm sekarang,rumah sewa ade dapur. boleh masak2.lapar je masak.komfem x gastrik.
2.disebabkan ade dapur boleh la pupuk semangat dan cintakan memasak dr skang,,,mudah hidup berkeluarga nanti.
3.Rumah sewa ade tv, boleh update berita setiap hari dan mngelakkan tidur ptg mcm sekarang. tidur petang lg xelok.
4.rasa macam duduk kt rumah, x homesick. hm :'( *anakmanja huu
5.ade washing machine,picit2 baju dh siap basuh.dijamin bersih.
6.belajar berjimat,,,kita belajar apply purchasing brg2 rumah,belajar mna penting mna xpenting.mana ptut beli mna x patut beli.
7.dapat buat assignment dgn aman dan tenteram.sbb duk kolej tgk org study,persaingan jd sesak.x tenang
8.senang nk naik prebet, turun ja,xyh jalan2 dh.
9.takyah takut klu bus dr kampung lambat sampai,,,rumah sewa sedia menanti tempat tuk berehat.kalau sampai subuh pon,boleh blk rumah lg.
10. rumah sewa xde kita nk dgr cerita2 seram yg selalu kita dgr kt kolej,nmpk tu lah nmpk ni lah.
11.pastu,,,rumah sewa ni....kita akn bersedia,nk pi kls jalan kaki.sihat....jauh sikit,,tp xpe exercise,bgus tuk jantung.
12.tak feel pengalaman hidup la kalau x duk rumah sewa.feel die lain bila duk rumah bujang ni.mencabar.
13. byk lg sbenarnya,,,tp mls nk fikir da.

kalau tinggal di kolej...?

1. harap je ade banyak foodcourt,tp stu pon xbukak hr minggu,,,,ni belum masuk diploma cuti...mmg patut la aku dpt penyakit baru,,,gastrik.
2.macam zaman sekolah,,,,duduk asrama.kne tepati sahsiah rupa diri 24jam,,,,tak kisah la tu sume aku okey je,,,,tp hidup tu rsa takut...kang kne saman x masal.
3.klu aku sampai dr johor,,,kompem aku kne merempat dulu kt rumah sewa kawan aku..sbb sampai selalunya mesti subuh2.pintu pgr tu bkk kul 7.jenuh nk tunggu kt rumah org.segan tw dtg umah org subuh2.
4.aku rase dh lama xpegang kuali.
5.xseronok.
6.dekat dgn kelas menyebabkan,,,setengah jam sebelum pi kelas br rse nk bgn tidur....
7.yang best senang nk jumpa lecturer la kn.
8.dkt ngn atm senang nk hbskan duit.
9.senang nk join aktiviti kampus.
10. byr sekali je.pastu duk terus satu sem.
11.lif lamabat!
12.maakan kne bli kt foodcourt. semalam aku nmpk tikus besar gemuk kt situ....huu
xde pilihan lain dh.tu je yg ade :(

mmg org kata tinggal kt rumah sewa ni lebih bebas.dan pandangan org dgn istilah bebas tu lebih kepada sosial.by the way,,,bersosial dgn cara yg betul rasanya tidak memudaratkan.selagi kita berpegang teguh dgn didikan parents,kekuatan iman dan ajaran agama,,,inshaallah everythings gonna be okay :)

btw,,,everyone have different attitude and opinion.jd klu di Penang ni i much prefer NR.


Friday, March 15, 2013

sy insan biasa2 saja... :D

Saya BUKAN ORANG BAIK tapi saya mempunyai CITA-CITA untuk menjadi baik..bila saya tegur KESALAHAN orang lain bukan bermakna saya hendak tunjuk alim/baik cuma itu juga menjadi TELADAN BUAT DIRI SENDIRI supaya tidak berkelakuan begitu..hodoh dan HINA rupanya jika kita berkelakuan seperti TIADA AGAMA..

Saya BUKAN ORANG BAIK tapi saya mempunyai CITA-CITA untuk menjadi baik, marilah semua kita BERUBAH..KIAMAT SUDAH DEKAT, itu dapat saya rasakan..berubahlah semua sementara masih ada MASA dan PELUANG..

Saya BUKAN ORANG BAIK tapi saya mempunyai CITA-CITA untuk menjadi baik..InsyaAllah, saya akan terus MENDOAKAN kalian semua dan saya sendiri agar ditetapkan hati dan ISTIQAMAH dalam mencari cinta Ilahi..Amin..

#muhasabahdirisendiri

boleh x awk tunggu saya?



mengejar jodoh

sabar sahabatku,,,
Allah sudah menentukan jodoh buat kita :)
tidak perlu tergesa2
tuntutlah ilmu, persiap diri.
waktunya akan tiba jua nanti.


#renunganbuatdiridansahabat <3



Thursday, March 14, 2013

INTEKMA RESORT,chef practical

Alhamdulillah
after one month and five days
(21 Jan - 26 Feb 2013)
I have done my practical
smoothly and happily
at
INTEKMA RESORT, SHAH ALAM



The facilities were so great.
The human resource manager also was so kind and taking care of us gently.
We are provided transportation, staff meal and the most important is the allowance.

in the Intekma's van

we learn a lot here,
all about the kitchen life,,,
from the small to the harden thing
and its fun despite being so tired because working for more than 9 hours a day.
its good for students like us who want to learn and explore the hotel industry.

even-though  just a very short moment to explore,,,
with the experiences and knowledge,
from what we learn and witness
we hoped that it were being very valuable much 
to our future.
inShaAllah~

last day, with the commis chef and the manager.

the girls who will bring the industry to the top of people heart


A friendship can weather most things and thrive in thin soil,,,but it needs a little mulch of letters and phone calls and small, silly presents every so often......just to save it from drying out completely.
 



''What I've enjoyed most, though, is meeting people who have a real interest in food and sharing ideas with them. Good food is a global thing and I find that there is always something new and amazing to learn,I love it!''




Sunday, March 10, 2013

mkin lama hidup,mkin byk durinya


makin lama hidup mkin byk ujian yg kadang2 klu x positif boleh buat aku down giler.
strong syafira,,,TT~
#renungansayadansahabatsemua

Gambar: makin lama hidup mkin byk ujian yg kadang2 klu x positif boleh buat aku down giler.
strong syafira,,,TT~
#renungansayadansahabatsemua

Saturday, March 9, 2013

jodoh!






Jodohku

Sabar dan tenanglah
...
Aku di sini masih bersabar menantimu
Tersenyumlah
Karena aku yakin kebahagiaan mendatang
Jikalau detik ini hatimu sedang terluka rawatlah
Dengan mendekatlah kepada-Nya,
Tapi di sini aku berharap kau baik-baik saja
Waktu terasa lama buatku,
Tapi aku yakin takkan lama lagi kau akan hadir buatku
Mengajakku dan mengingatiku
Sering pula kau akan menanyakan
Sudah solat sayangku?
Jodohku
Aku rindu
Bila kita bertemu?
Begitu banyak hal yang ingin ku ceritakan kepadamu
Begitu banyak pula harapanku untuk menantikan nasihat-nasihatmu
Dlm hati ini ku sediakan ruang dan tak sabar menanti kehadiranmu
Semoga aku dpt merawatmu sehingga Allah menyembuhkan luka hatimu
Temukan aku dalam istikharahmu..... ^_^


Thursday, March 7, 2013

awak sayang allah dulu br sayang saya :)



SAYANG ALLAH tak sama kita SAYANG kepada manusia. 

Ya! SAYANG ALLAH dulu. Apa yang ALLAH SURUH kita IKUT, APA yang ALLAH LARANG, kita TINGGALKAN
Bataskan segala larangan dan luaskan suruhan-Nya. InsyaALLAH, hidup ini ALLAH SAYANG ^^

#muhasabahdiri
#sayayanghina





Ya ALLAH ! Berikanku PELANGI untuk setiap HUJAN, SENYUMAN untuk setiap TANGISAN, RAHMAT untuk setiap CUBAAN, dan KEKUATAN unttk setiap DUGAAN

Tuesday, March 5, 2013

BUMBLEBEE




goodnight awak gemuk.
hope you thinking of me!
like i do~
:')


Monday, March 4, 2013

HEY MR CRUSH!

 ICH LIEBE DICH  

    exactly came sincere from my heart,,,
  THROUGH MY FRIENDS



4 PERKARA JIKA DI PANDANG SAHAJA DAPAT PAHALA

‎4 PERKARA JIKA DI PANDANG SAHAJA DAPAT PAHALA :

Diterangkan dalam sebuah Hadis Rasulullah SAW. Hanya dengan memandang empat perkara ni pun kita sudah dapat pahala.



Hanya dengan memandang empat perkara ni pun dikira ibadah. tahukah sahabat-sahabat apakah yang di maksudkan 4 perkara itu?
4 perkara itu ialah :


1. wajah ibubapa
2. Al-quran
3. Lautan
4. Ka'abah

Daripada Aisyah bahawa Rasulullah bersabda: "Melihat pada tiga perkara adalah ibadah. Melihat wajah ibu bapa, melihat al-Quran dan melihat lautan." - (Riwayat Abu Nuaim) dan ditambah dengan "Melihat Ka'abah". (Riwayat Abu Daud).

Mudahnya Allah memberikan ganjaran pahala kepada makhluknya. Tapi tidak semudah yang kita Fikirkan sebenarnya. Cube lihat gambar apa yang di letakkan di meja belajar?di meja pejabat, masuk bilik terus nampak..

Cuba lihat gambar apa yang di simpan dalam purse/wallet? Buka je terus terlihat, cuba lihat gambar apa yang dijadikan wallpaper handset dan laptop? tengok je, terus senyum. MUHASABAH :)

SOAL JAWAB

SOALAN:

BERDUA-DUAAN antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram adalah haram. Apakah pula hukumnya ibu bapa yang mengizinkan anak perempuan mereka keluar dengan teman lelaki sama ada berjalan-jalan atau menonton wayang?

JAWAPAN:
Keluar rumah bersama lelaki yang bukan mahram adalah ditegah dan hukumnya haram. Apatah lagi menonton wayang bersama teman lelaki juga adalah haram.
Perbuatan ibu bapa yang mengizin anak perempuan mereka keluar rumah bersama lelaki yang bukan mahram juga haram. Dalam hal ini kesemua yang terlibat berdosa. Lebih-lebih lagi ibu bapa yang merestui anak perempuannya melanggar perintah Allah s.w.t.
 
Ibu bapa sepatutnya menjadi contoh dan bertanggungjawab mendidik anak-anak mereka yang diamanahkan kepada mereka. Ibu bapa yang mengkhianati amanah ini pasti akan mendapat balasan seksa dua kali ganda kerana mereka merestui malahan menghalalkan apa yang telah jelas haram di sisi Islam.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka…. (al-Thagabun: 14).

Dalam ayat lain, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). (al-Isra’: 32). 

Ibn Kathir berpendapat maksud zina di sini ialah: “Apa sahaja jalan yang membawa kepada maksiat”. (Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-Azim, jld:3, hlm: 55).

Dalam surah al-Thagabun Allah s.w.t. menjelaskan bahawa anak-anak itu dikurniakan kepada manusia kemudian diuji dengannya. Kadangkala anak-anak ini menjadi penawar hati kadang- kadang menjadi musuh kepada kedua- dua ibu bapanya.
Anak-anak lahir ke atas bumi ini dalam keadaan suci dan bersih seperti mana hadis Rasulullah s.a.w. menjelaskan yang bermaksud: Setiap anak Adam itu lahir ke atas bumi ini dalam keadaan fitrah (suci jiwanya ), maka ibu bapa yang menjadikan dia Nasrani, Majusi atau Yahudi… (riwayat Bukhari no. 1385).

Kesimpulannya, ibu bapa yang mencorakkan anak-anak itu menjadi seorang yang baik atau menjadi seorang derhaka kepada Pencipta dan kedua-dua ibu bapa.
Masyarakat perlu faham kadang-kadang perbuatan mereka mengundang musibah yang lebih besar. Apabila seorang lelaki mendampingi seorang wanita yang bukan mahram makhluk yang ketiga yang bersama mereka ialah syaitan. 
Tugas syaitan yang dimaklumi ialah sentiasa membisikkan kejahatan dan kemungkaran dalam telinga anak Adam. Berdua-duaan antara lelaki dan perempuan adalah seperti kapas yang berhampiran dengan api, bila-bila masa boleh terbakar. Akhirnya, si anak perempuan terdedah kepada zina. Mungkin juga membawa pulang perut yang berisi anak luar nikah sebagai ‘hadiah’ yang paling istimewa kepada kedua ibu bapanya yang merestui perbuatan anaknya. Ketika itu, ‘nasi sudah menjadi bubur, arang sudah disapu ke muka.’ Yang paling berharga bagi manusia juga sudah tercemar iaitu maruah keluarga. 
Justeru, Islam meletakkan kaedah ‘menghalang daripada berlakunya sesuatu yang tidak baik adalah lebih baik daripada merawat’. Ingatlah sesungguhnya menjaga dan membesarkan anak perempuan adalah lebih besar tanggungjawabnya kerana menjaga mereka seperti menggenggam bara api.
Nabi s.a.w. menjanjikan syurga bagi ibu bapa yang mempunyai dua orang nak perempuan atau lebih dengan balasan syurga. Balasan itu bersyarat. Syaratnya mesti mendidik mereka dengan agama, ajarkan mereka akhlak yang mulia, apabila mereka dewasa, kahwinkan mereka dengan lelaki yang soleh.

Amalan Anak-anak Untuk Ibu Bapa Yang Sudah Meninggal Dunia


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,
Ibu bapa adalah orang yang paling berjasa kepada anak-anaknya. Bermula daripada kesusahan ibunya mengandung selama 9 bulan 9 hari. Kesusahan melahirkan anak-anak dan menyusukan dan membesarkan mereka.

Bagi anak-anak jasa dan pengorbanan ibu bapa sangat besar nilainya. Mereka dengan penuh rasa tanggungjawab membesar, mendidik dan memelihara anaknya hingga menjadi manusia yang berguna kepada masyarakat dan negara. Seorang anak yang diasuh dan dididik dengan nilai agama, hendaklah memberi penghormatan dan kasih sayang sewajarnya kepada mereka.

Kita hendaklah menunjukkan rasa terima kasih dengan sentiasa berbuat baik dan tidak melanggar segala perintahnya, menjaga perasaannya jangan sampai terluka serta menjaganya ketika mereka dalam tua atau uzur.

Sememangnya, kedudukan atau darjat ibu bapa di sisi Allah sangat mulia dan tinggi sekali, sehingga menjadi sebagai ukuran penentu bagi keredaan dan kemurkaan Allah. Ini sebagaimana sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud: "Keredaan Allah terletak pada keredaan ibu bapa dan kemurkaan Allah pula terletak pada kemurkaan ibu bapanya." (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Hakim).

Berdasarkan maksud hadis di atas, seharusnya sebagai insan yang memiliki kesempurnaan akal, kita berusaha untuk mencapai keredaan ibu bapa. Namun dalam masyarakat kita, lebih-lebih lagi pada zaman sekarang ini, kenyataannya masih ramai yang belum insaf dan tidak prihatin terhadap keterangan hadis di atas. Mereka dengan rasa tanpa segan silu, melakukan penderhakaan terhadap ibu bapa yang banyak berjasa.

Sahabat yang dimuliakan,
Setiap yang hidup anak mati , mati tetap datang kepada sesiapa sahaja tanpa mengira umur apabila saatnya sampai maka dia akan dijemput oleh Allah SWT untuk bertemu dengan-Nya di alam barzakh. Apabila ibu atau bapa kita sudah meninggal dunia atau kedua-duanya sudah kembali kerahmatullah, sebagai anak apakah hadiah dan bantuan terbaik yang dapat kita berikan tanda kita kasih dan sayang kepada kedua ibu bapa kita? , dan sebagai tanda penghargaan kita sebagai seorang anak yang soleh atau solehah?

 Terdapat dalam hadis yang diriwayatkan oleh Luqman Hakim bahawa seorang sahabat bertanya Nabi SAW mengenai apakah jasa yang boleh dilakukan oleh anak kepada kedua ibu bapanya yang telah meninggal dunia.?

"Setiap kali Rasulullah SAW mengadakan majlis iaitu tempat baginda mengajar umatnya, ia sentiasa di penuhi oleh orang ramai. Pada suatu hari ketika baginda sedang duduk di sekeliling oleh para sahabat, datanglah seorang lelaki yang bernama Usaid bin Malik bin Rabiah menghadapnya. Dia adalah seorang pahlawan Islam yang sangat berani.

Setiap kali Nabi SAW mengadakan majlis itu, Usaid sentiasa menghadirinya. Dia merasakan segala nasihat-nasihat tentang agama dan ilmu itu sangat penting baginya. Ketika mereka sedang asyik mendengar syarahan dari baginda, tiba-tiba datang seorang lelaki dari golongan Bani Salmah. Sebaik sahaja dia masuk kemajlis itu dengan hormat dia pun bertanya kepada Rasulullah SAW :

“Ya Rasul Allah, masih dapatkah saya berbuat baik terhadap ibu bapa saya meskipun mereka telah meninggal dunia. Semasa mereka masih hidup saya telah berbuat baik terhadap mereka mengikut apa yang terdaya oleh saya. Saya sentiasa berfikir apakah yang boleh saya lakukan setelah keduanya meninggal dunia.”

Rasulullah SAW menjawab yang bermaksud :

“Ya…dapat, sembahyangkanlah untuk kedua ibu bapa kamu, mohon keampunan untuk keduanya, laksanakanlah wasiatnya dan eratkanlah silaturahim dengan orang-orang yang kedua ibu bapa kamu lakukan serta muliakanlah teman kedua ibu bapa kamu.”

Sebaik sahaja mereka terdengar jawapan dari Rasulullah SAW itu mereka terdiam seketika tetapi di wajah masing-masing terbayang kegembiraan. Lelaki yang bertanya tadi masih tidak faham akan jawapan yang di berikan oleh Rasulullah SAW, lantas dia meminta baginda menerangkan sekali lagi.

Rasulullah SAW  tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu lantas baginda pun bersabda yang bermaksud “Apabila meninggal dunia seorang anak Adam maka putuslah segala amalannya kecuali tiga iaitu :

1. Sedekah yang di tinggalkan semasa hidup.

2. Ilmu yang di menfaatkan dan

3. Anak yang soleh yang mendoakan kedua ibu bapanya.

''Setelah Rasulullah SAW berkata begitu barulah lelaki itu faham dan mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada Nabi SAW kerana telah memberi sesuatu yang besar menfaatnya kepada yang hidup maupun yang telah mati.''

(Hadis Riwayat Luqman Hakim)

Berdasarkan hadis di atas terdapat beberapa amalan yang boleh dilakukan oleh seorang anak untuk kedua ibu bapanya yang telah meninggal dunia iaitu :

1. Sembahyangkan untuk mereka.

2. Mohon keampunan untuk mereka.

3. Laksanakan wasiat yang mereka tinggalkan.

4. Eratkanlah silaturahim dengan orang-orang yang mereka lakukan

5. Muliakanlah teman-teman mereka.

6. Doakan kepada mereka. (Setiap selepas solat fardu berdoalah kepada Allah SWT untuk  kedua ibu bapa supaya Allah SWT mengampunkan semua dosa-dosa mereka)

Selain daripada perkara-perkara diatas seorang anak yang soleh atau solehah akan melakukan beberapa perkara kebaikan untuk membantu ibu bapa mereka yang sedang berada di alam barzakh sebagai ikhtiar dan usaha-usaha untuk membantu mereka beroleh kebaikan dan tambahan pahala yang berterusan.

1. Banyakkan bersedekah terutama sedekah jariah (pembinaan sekolah agama, masjid, rumah anak yatim dan mewakafkan tanah perkuburan orang Islam) niatkan untuk mereka.

2. Sedekahkan al-Quran, buku-buku Islam di sekolah-sekolah agama atau maahad tahfiz atau dimasjid-masjid niatkan untuk mereka.

3. Selalu sedekahkan al-Fatihah, surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah an-nas, surah Yasin, surah al-Baqarah dan ayat-ayat al-Quran yang lain untuk mereka. Sebaik-baik yang membacanya adalah kita sendiri sebagai seorang anak.
Sedekah bacaan al-Quran menurut majoriti ulama ahli sunah waljamaah sampai kepada simati :

Abu al-Lajlaj Abu Khalid (seorang sahabat) mendengar Nabi SAW menggalakkan para sahabat membaca ayat suci al-Quran di bahagian kepala dan kaki si mati di atas kubur. Lalu mewasiatkan amalan tersebut kepada anaknya supaya berbuat demikian.

Abd Rahman bin al-A’la bin Lajlaj daripada bapanya, katanya : berkata Abu al-Lajlaj Abu Khalid : “Wahai anakku, apabila aku meninggal dunia kebumikanlah aku. Apabila kamu meletakkan jasadku di liang lahad, bacalah: “Dengan nama Allah dan atas agama Rasulullah SAW, Kemudian curahkanlah tanah dengan cermat ke atasku. Kemudian bacalah disisi kepalaku permulaan surah al-Baqarah dan penutupnya, kerana aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda sedemikian.” (al-Thabrani, Mu’jam al-Kabir, 1982, Maktabah al-Ulum Wal Hikam, hlm 220 juz 19)

Di dalam kitab al-Azkar di bawah tajuk: “Apa yang perlu dibaca selepas pengebumian?. Imam al-Nawawi menyebutkan: “Al-Syafie dan para sahabat (ulamak Syafi’iyyah) mengatakan: “Disunatkan membaca disisi kubur sesuatu daripada ayat al-Quran. Mereka mengatakan: Jika mereka mengkhatamkan al-Quran kesemuanya maka itu adalah (sesuatu yang) baik.” (al-Nawawi, al-Azkar, Dar al-Makrifah: Beirut, 1996, hlm. 142 )

Imam al-Hassan bin al-Sobbah al-Za’farani berkata: “Aku bertanya kepada al-Syafi’ie tentang bacaan al-Quran di kubur. Lalu beliau menjawab: “Tidak mengapa. Al-Khallal meriwayatkan daripada Al-Sya’bie katanya: “Orang Ansar apabila berlakunya kematian dikalangan mereka, maka mereka selalu mengunjungi kuburnya untuk membaca al-Quran di sisinya.”

4. Selesaikan semua hutang-hutang mereka samaada hutang sesama manusia atau hutang dengan Allah SWT. Jika hutang sesama manusia tidak diselesaikan roh mereka akan tergantung di antara langit dan bumi. Hutang dengan Allah SWT adalah nazarnya (jika ada). fidyah kerana meninggalkan puasa. Jika ibu bapa mempunyai hutang dengan bank seperti rumah, kereta dan lain-lain pinjaman tersebut melalui cara riba maka tukarkanlah pinjaman tersebut kepada cara muamalah  Islam dan tukar hak milik kepada anak-anak, kerana berat dosanya yang ditanggung oleh ibu bapa di alam barzakh.

5. Jika ibu bapa belum menunaikan haji maka kita boleh upahkan haji untuk mereka (niatkan upah haji untuk mereka).

6. Beramal dengan amalan Islam. Semua anak-anak yang masih hidup apabila mereka tidak mengamalkan cara hidup Islam dengan melakukan maksiat dan dosa, anak perempuan tidak menutup aurat,  bergaduh sesama adik beradik kerana harta pusaka semua tindakkan ini menyusahkan dan membebankan ibu bapa kita yang berada dialam barzakh. Ibu bapa akan menyesal kerana mereka tidak mendidik anak-anak mereka dengan cara hidup Islam hingga mereka melakukan maksiat kepada Allah SWT. Ketika ini penyesalan sudah tidak berguna lagi kerana perkara tersebut sudah berlaku. Tetapi untuk anak-anak pula macamana mereka hendak membantu ibu bapa mereka yang sudah mati tadi? Maka mereka perlu beramal soleh, beramal ibadah dan beramal kebaikan kerana semua pahala yang kalian buat akan membari saham yang besar kepada ibu bapa kalian yang sedang menderita di alam barzakh.

Amalkanlah ilmu yang diajarkan oleh kedua ibu bapa kalian maka mereka akan mendapat pahala ilmu yang bermanfaat. Banyakkan sedekah jariah dan niatkan untuk ibu bapa maka ibu bapa kalian akan mendapat pahala sedekah jariah.

Sahabat yang dikasihi,
Teruskan berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT. Apabila kita selesai solat fardu atau ketika berada diwaktu-waktu akhir malam , waktu mustajab doa maka berdoalah untuk kesejahteraan ibu bapa kita yang telah meninggal dunia :

Segala puji bagi Allah yang telah memerintah kami untuk bersyukur dan berbuat baik kepada ibu dan bapa, dan berwasiat agar kami menyayangi mereka berdua sebagaimana mereka telah mendidiki kami sewaktu kecil.

Ya Allah sayangilah kedua orang tua kami. Ampuni, rahmati dan redhailah mereka.

Ya Allah ampunilah mereka dengan keampunan menyeluruh yang dapat menghapuskan dosa-dosa mereka yang lampau dan perbuatan buruk yang terus menerus mereka lakukan.

Ya Allah, berbuat baiklah kepada mereka sebanyak kebaikan mereka kepada kami setelah dilipatgandakan, dan pandanglah mereka dengan pandangan kasih sayang sebagaimana mereka dahulu memandang kami.

Ya Allah berilah mereka hak rububiyah-Mu yang telah mereka sia-siakan kerana sibuk mendidik kami.

Maafkanlah segala kekurangan mereka dalam mengabdi kepada-Mu kerana mengutamakan kami.

Maafkanlah mereka atas segala dosa, maksiat dan syubahat yang mereka jalani dalam usaha menghidupkan kami.

Ya Allah berilah mereka bagian ganjaran dari ketaatan yang Engkau hidayahkan kepada kami, kebaikan yang Engkau mudahkan bagi kami, dan taufiq yang telah mendekatkan kami kepada-Mu.

Dan jangan bebankan kepada mereka segala dosa dan kesalahan yang kami lakukan dan tanggungjawab yang kami abaikan. Dan janganlah tambahkan dosa kami ke atas dosa mereka.

Bagi ibu bapa dan nenek moyang kami yang telah meninggal, berikanlah mereka rahmat yang menerangi pembaringan mereka di kubur dan rahmat yang menimbulkan rasa aman ketika manusia merasa ketakutan saat dibangkitkan. Jadikanlah lubang kubur mereka daripada taman-taman syurga. Jauhkan lubang kubur mereka salah satu daripada lubang-lubang api neraka.

Ya Allah lemah lembutlah kepada mereka yang berbaring di kubur dengan kelembutan yang melebihi sikap lembut mereka kepada kami di masa hidup mereka.

Ya Allah janganlah sampaikan kepada mereka berita tentang kami yang mengecewakan mereka, dan jangan bebankan dosa-dosa kami kepada mereka.

Jangan hinakan mereka di hadapan pasukan kematian, malaikat Munkar dan Nakir dengan perbuatan-perbuatan hina dan mungkar yang kami lakukan.

Senangkanlah roh mereka dengan amal-amal kami di tempat pertemuan para arwah, ketika orang yang soleh bergembira dengan putera-puteri mereka yang soleh. Janganlah jadikan mereka ternoda oleh perbuatan buruk kami.

Ya Allah jadikanlah kami penyejuk hati mereka pada hari berdirinya para saksi. Dan jadikanlah mereka orang-orang yang paling cemburu dengan keberhasilan anak-anak mereka hingga Engkau kumpulkan kami, mereka dan segenap kaum muslimin di negeri kemuliaan-Mu, tempat menetapnya rahmat-Mu, dan tempat para wali-Mu bersama orang-orang yang Engkau beri kenikmatan,

Yaitu, para nabi, shiddiqin, syuhada dan solihin, mereka itulah sebaik-baiknya teman.

Demikianlah kurnia dari Allah dan Allah cukup mengetahui. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah kepada junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W, keluarga dan para sahabat baginda.

Walhamdulillahi Rabbil `Aalamin.  Amin