PENJEJAKKU~ :D

Sunday, September 23, 2012

hai si rama-rama indah

one day, mcm biasa aku terbaca satu artikal dlm sebuah mjalah favourite aku,,dn aku sgtlah tertarik dgn kisah si rama2 dan seorang pemburu,,,yg mana boleh dijadikan pengajaran hidup sekalian manusia~

ada seorang pemburu yg sdg memburu rusa di hutan...sudah lama dia memburu,tp tidak membuahkan hasil. lantas duduk seketika di bawah pohon rimbun untuk berehat. ketika meneguk minuman, tiba2 si pemburu ternama seekor ulat beluncas didalam kepompong,sedang berasaha meloloskan diri dr satu lubang kecil..kelihatan sangat payah.

si pemburu berasa sgt kasihan dan menolong ulat beluncas trsebut. setelah beberapa ketika, seekor rama2 yg sangat cantik berjaya keluar dan trbang di udara.. si pemburu berasa puas kerana berjara menolong rama2 tersebut. namun begitu,, rama2 tersebut jtuh ketanah. si pemburu terbut sgt terkejut mendapati rama2 itu tidak lg bergerak malah ia sudah mati!

secara saintifiknya kawan2, rama2 perlu berusaha sendiri untuk keluar dr kepompong nya yang mana usahanya itu adalah cara sirama2 membina kekuatan untuknya menjadi seekor rama2 yang kuat dan sihat. disebabkan si pemburu td membantu sirama2 keluar dr kepompong,rama2 trsebut tiada kekuatan untuk hidup.akhirnya sakit dan mati! jelaslah ujian allah memberi kekuatan jiwa kepada kita~ <3

berbalik kepada kehidupan harian kita, allah berikan dugaan kita kerana dia tahu kita mampu dan kuat menghadapinya, jika segalanya berjalan dgn lancar dlm hidup manusia,mereka cenderung utk mengambil mudah terhadap pekara yang berlaku dlm hidupnya.jika mereka meletakkan matlamat,mreka tidak hirau utk merancang, mencari ilmu dan mempertingkatkan diri kerana dgn mudah mreka boleh mencapai matalamat tersebut.

wallah wa'lam.(nukilan asal hilmi isa)

No comments: