PENJEJAKKU~ :D

Wednesday, February 15, 2012

10 pekara yg merosakkan otak

haaa~
paddia~10pekara yg merosakkan otak.
jom kita hayati

1.tidak mngambil sarapan pagi
after we sleep for eight hours,terlebih atau terkurang...we need breakfast.
siapa kata tidur tak guna tenaga.ahaa~so kene la refill...klu kita tak sarapan,kandungan gula dlam darah akan rendah,,,,sekali gus menybabkan otak kita kurang mndapat nutrisi. kene la sarapan utk memulakan hari yg baik,seterusnya menjana otak yg lbih segar bugar.s0, everything gonna be alright.

2.terlebih makan
mkan byk tidak semestinya elok...mkan yang byk ni boleh mnyebabkan perjalanan darah byk didlm usus n perut kita utk tujuan pencernaan. hal yang demikian menyebabkan otak kita kurang mendapat aliran darah secukupnya. therefore,oksigen pun kurang sampai ke otak,,,tu yg lps mkn kita jd ngntukk,kurang fokus dll :D

3.merokok
haha seperti yang sedia maklum,,,students tadika pun tahu yg merokok bkn saja tidak elok tuk kesihatan badan,,,malah tuk kesihatan otak jgk...asap2 rokok yang dihisap mengandungi racun yg agak tinggi dan boleh mematikan sel2 otak. thats why islam haramkan merokok....renungkanlah~

4.terlebih tidur
tidur mmg utk merehatkan otak dan badan malah ia adalah satu aktiviti yang bgus. tetapi...tidur yang berlebihan menyebabkan otak kita jd slow dan melambatkan daya berfikir.

5.mengambil gula berlebihan
gula yang berlebihan boleh menyebabkan gangguan penyerapan nutrisi dalam badan kita.sekali gus mengganggu perkembangan otak yg sihat.jadi kurangkanlah pengambilan gula yang juga boleh mnyebabkan kita kencing manis tu ye :D

6.menghidu udara yg tercemar
menghidu udara tercemar boleh mnyebabkan sel otak rosak.then berkawan ngn org merokok jgk boleh mnyebabkan kita juga tersungkur ke kancah menyedut asap2 rokok tu.malah peratusan penghidu asap rokok  adalah lebih tinggi daripada perokok utk mendapat pnyakit kronik.seperti merosakkan otak jgk. jadiiii sayangi lah org tersayang, berfikir sebelum melakukan sesuatu.

7.tidur dgn menutup muka
tidur menutup muka menyebabkan oksigen tidak sampai ke otak sewaktu tidur.gas karbon dioksida yg terperangkap dan disedut semula oleh kita semasa bernafas adalah punca oksigen kurang sampai ke otak. 

8.kurang berimaginasi
kurang berimaginasi menyebabkan tahap kecerdasan otak kita menurun kerana ianya adalah salah satu cara mengasah otak utk menjadi cerdas.

9.kurang berfikir
kita perlu melatih otak dgn menghafal supaya otak tidak menjadi lembab dan tak aktifff :p~

10.tidak membaca alquran
kurang membaca alquran menyebabkan otak kita menjadi dungu dan dangkal.

No comments: